درباره ما

علی­رغم پیشرفت‌های چشمگیر علمی و فناورانه، همچنان برای بسیاری از نیازها و چالش‌های واقعی کشور پاسخ روشنی ارائه نشده است. برای این چالش‌ها به دلیل ماهیت سیاستی، پیچیدگی و بین‌رشته‌ای که دارند، نمی‌توان در انزوای آزمایشگاه‌ها و دانشگاه‌ها یا اتاق‌های دربسته سیاست‌گذاران و مدیران اجرایی پاسخی یافت. به همین ‌منظور اندیشکده سیاست‌گذاری فارس برای شناسایی چالش‌های سیاستی استان و ارائه راهکارهای ناظر بر آن، تأسیس شده است.

این اندیشکده با به‌کارگیری «مدل اختصاصی حل مسئله خود» با ایجاد فضایی برای مشارکت پژوهشگران، مدیران اجرایی و دولتی، نخبگان عرصه علم و فناوری، شرکت‌های دانش‌بنیان، صنعت و بخش خصوصی و فعالان اجتماعی بنا دارد با ارائه راهکارهای سیاستی و عملیاتی و نهایتاً ارزیابی آنها، به پیشبرد حل مسائل فراگیر استان فارس کمک کند که این فرایند می‌تواند در ادامه به پیشرفت اقتصاد دانش‌بنیان استان و کشور منجر شود. علاوه بر این، یکی از چالش‌هایی که در سطح استان وجود دارد این است که ارائه راهکاری سیاستی مبتنی بر یک چارچوب با مبنای علمی، اقتصادی، سیاسی، صنعتی و غیره که در آن وضعیت ایران و منطقه مسئله­مند شده باشد، وجود ندارد. بر این اساس این اندیشکده به دنبال آن است تا از یک‌سو به شناختی عمیق و نظام‌مند از مشکلات پیچیده استان و کشور دست یابد و از سوی دیگر، عزم نخبگانی و سیاسی استان را در جهت حل آنها جهت‌دهی و هدایت کند.

چشم‌انداز

اندیشکده سیاست‌گذاری فارس در افق سال 1407، مرجعی علمی، پیشتاز و قابل اعتماد در تصمیم‌سازی برای تصمیم‌گیران استانی و ملی، در حل مسائل اقتصادی، اجتماعی، کشاورزی، انرژی و غیره خواهد بود.

اهداف مدنظر

 حل نوآورانه مسائل و چالش‌های استان فارس در حوزه‌های مختلف

  مبتنی بر:

  • توسعه دانش سیاست‌گذاری تخصصی در ابعاد استانی و ملی بر پایه شواهد و تجربیات بومی
  • پرورش سیاست‌پژوهان و کارشناسان خبره و جوان مسلط بر رویکرد بین‌رشته‌ای حل مسائل سیاستی
  • تقویت و استفاده از رویکرد حل مسئله چند رشته‌ای، مشارکتی و اجتماعی در امر سیاست‌گذاری و حل مسائل کشوری و استانی
  • بررسی علمی چالش‌های سیاستی استان و کشور در لایه‌های مبنایی علوم
  • ارائه مدل‌های فکری بدیل و بنیادی در عرصه‌های کلان کشور و استان

شیوه اجرا

  • ارتقای بینش‌ و اصلاح نگرش سیاست‌پژوهان، برنامه‌ریزان و حکمرانان ملی و منطقه‌ای با تشکیل مراکز و گروه‌های پژوهشی مرتبط.
  • آموزش بین‌رشته‌ای خط‌مشی‌گذاری و به‌کارگیری سیاست‌پژوهان جوان در شناسایی چالش‌ها، اولویت‌گذاری آن‌ها و در نهایت ارائه راهکارهای واقع‌بینانه و عملیاتی با همراهی شبکه بازیگران مرتبط.
  • رصد و پایش چالش‌ها و معضلات ملی-منطقه‌ای، تدوین اتاق فکرهای مرتبط با هر چالش با حضور شبکه بازیگران آن در حوزه‌های مختلف، دولتی - اجرائی، نخبگان علمی و فناوری، صنعت و بخش خصوصی و نهایتاً تدوین بسته‌های سیاستی شامل گزارش سیاستی، توصیه مدیریتی، رسانه سیاستی، رویدادهای سیاستی و غیره.